באיזה גיל הילד שלך?     0-3 חודשים   |   3-6 חודשים   |   6-12 חודשים   |   1-2 שנים   |   2-3 שנים   |   גילאי גן   |   גן חובה   |   ביה"ס היסודי   

חשיבות הזחילה - איך ומתי תינוק זוחל ?

שלב הזחילה הוא השלב בו התינוק מתחיל לפתח את עצמאותו המוטורית. במאמר זה מסביר עידן דולב, מדריך להתפתחות תינוקות, על הזחילה וחשיבותה, ונותן תרגילים וטיפים לעידוד זחילה.

מאת: עידן דולב

המאמר מתאים לגילאים 
תינוק לומד לשכב על הבטן, להרים את הראש, להתהפך ואז מגיע שלב הזחילה. מבחינה כרונולוגית הזמן בו התינוק מתחיל להראות סימני זחילה הוא בין גילאים 6- 10 חודשים.

סוגי הזחילה השונים


ישנם 3 סוגי זחילה:
זחילת גחון – בדומה לחייל המתקדם על הגחון. יד גורפת, רגל בהצלבה מתקפלת ודוחפת והצד שני בהתאמה.
זחילה על שש – התינוק עומד על ברכיו ומתקדם בשילוב של ידיו ורגליו.
זחילה על ארבע – מעין זחילת דוב. התינוק עומד על רגליו וידיו ומתקדם.

בהתפתחות תקינה, זחילת גחון קודמת לזחילה על שש ולאחר מכן מגיעה זחילת דוב, שהיא די נדירה מכיוון שהיא דורשת מיומנות מאוד גבוהה מגב התינוק.
לפעמים אנו רואים תינוק ש"מתקדם" אחורה, זו אינה זחילה כיון שזחילה מוגדרת בתור התקדמות קדימה, זהו שלב התפתחותי בדרך אל הזחילה.

כמו בבניית בניין, הזחילה מתבססת על יכולות שהתינוק לומד בשלבים ראשוניים יותר:
היכולת לקפל את הרגל אל כיוון הראש
יכולת הגב לבצע כפיפה
יכולת הגב לבצע רוטציה ( תנועה סיבובית של הגב)
היכולת להצליב בין היד והרגל הנגדית
היכולת לדחוף את הרצפה מכפות הרגליים
יכולת השרירים הצידיים להתארך ולהתקצר.
יכולת גריפה של הידיים
חגורת כתפיים חזקה
קשר בין הפלג הגוף העליון והתחתון
יכולת העברת משקל בין הצד הימני לשמאלי

אלו רק מספר מיומנויות תנועתיות שתינוק צריך לדעת כדי לזחול. הנקודה היא שעל מנת לזחול, תינוק צריך לדעת להשתמש בגופו בצורה יעילה. בנוסף לכך, המאמץ הגופני עצמו הוא קשה, נסו לזחול במשך כמה דקות ולמדו להעריך את התינוק זוחל. לכן כשאנו מצפים מתינוקנו לזחול אנחנו מצפים ממנו לפעולה מורכבת מבחינה מוטורית.

למה חשובה הזחילה ולמה היא תורמת:


חיזוק הגפיים של התינוק
חיזוק הגב
קואורדינציה ( יכולת עבודה של ידיים ורגליים בו זמנית)
מערכת שיווי משקל ועוד.

את כל אותם הכלים התינוק יצטרך כאשר יתחיל ללמוד ללכת. תינוק אשר דילג על זחילה יגלה קשיים בהליכה כיון שמערכת שיווי המשקל שלו לא מימשה את היכולות בזמן הזחילה ולכן גופו עדיין לא יודע לאזן את עצמו.

קשיים נפוצים:


מכיוון שהפעולה הנ"ל מתבססת על יכולות קודמות, ניתן לראות סוגים שונים של זחילה. מזחילה קדימה באמצעות הידיים בלבד, דרך שימוש ביד ורגל של צד אחד ועד התקדמות ע"י ישיבה על הטוסיק ותנועות רגליים.
הורים רבים נוהגים להושיב את ילדם לפני שלמד להתיישב בעצמו ולזחול. ישנה חשיבות גדולה לא להתערב בהתפתחות הטבעית של התינוק ע"י הושבתו או העמדתו.
הבעיה שעלולה להתעורר עכב הושבת התינוק לפני שהוא זוחל, היא שתנועתיות הגב נפגעת - שרירי הגב של התינוק נאלצים להתמודד עם המציאות של כוח הכבידה והתוצאה היא קושי מוגבר בשרירי הגב, מה שפוגע ביכולת הגב לרוטציה ותנועה צידית.
יכולת התנועה של הגב היא הבסיס לזחילה. כמובן שכל שאר התכונות כמו סימטריה וקשר בין פלג העליון לתחתון חשובים גם אבל לרוב התינוקות שחווים קשיים בזחילה יש קושי בתנועתיות הגב בגלל בעיות כגון מתח שרירים חזק מדי או חלש מדי, או בגלל שהושבו.

תרגילים לשיפור הזחילה


קשה מאוד לתת תרגילים לשיפור הזחילה אשר יהיו רלוונטיים לכולם מאחר שלכל תינוק יש את המקרה הפרטי שלו והסיבה או היכולת שחסרה לו אבל התרגילים הכללים תמיד טובים:

התינוק מונח על הגב. להתחיל ולהניע את האגן שלו בצורה חופשית. להניע את האגן עד שיגע ברצפה פעם לצד ימין ופעם לצד שמאל. לאחר מכן לעשות את התרגיל הזה רגל רגל בנפרד. אנו רוצים לראות שחלק הגוף העליון של התינוק נשאר ללא תזוזה ורק החלק התחתון זז.

התינוק שוכב על הגב, לכופף ברך לכיון בית החזה – לחזור על כך לשתי הרגליים

התינוק שוכב על הגב, לקרב רגל ויד של אותו צד, להפגיש ביניהן, לראות שהתנועה מתרחשת גם במפרק הירך וגם בכתף, שאין מפרק דומיננטי.

לאחוז ברגל ויד של אותו כיוון ולגלגל לצד השני לכיוון הכתף ששוכבת על המזרון.

אותו תרגיל רק רגל ויד נגדית ולסובב לכיוון היד שמחזיקים אותה.

תנוחת ערסול – להחזיק את התינוק בתנוחה של מעין ערסול. הפנים שלו פונות לתקרה, ויד אחת תומכת ראש, והשנייה באזור הברכיים שלהם. לשים לב ששתי הידיים נמצאות בקו המרכז ולא פרושות ולקרב את הראש והרגליים, כאילו אנו מכדררים את התינוק, לא יותר מדי. מה שאנו רוצים לעשות זה לגרום לגב להיות במצב של כפיפה.

התינוק שוכב על הגב, אנו טופחים על בית חזהו עם ידינו, לאחר משפשפים עם חיתול בד, חוזרים לטפיחות עם יותר נוכחות, קצת שפשופים עם הידיים, אפשר גם " לאכול" עם הפה את כל איזור בית החזה והצלעות.

להוריד את הגרביים של התינוק, שירגיש את רצפה.

להחזיק את התינוק עם הראש כלפי מטה ולהוריד אותו לכיוון הרצפה עד שהוא שולח ידיים קדימה, לחכות שנייה שהידיים על הרצפה ולהרים לעוד סיבוב.

לשים צעצועים מעל כרית או רגל שלנו או כל מכשול שיכריח את התינוק לטפס מעליו.

שימוש במדרגות.

כמה שיותר תתרגלו, כך יותר טוב, לא חייבים לעשות את הכל בבת אחת, אך כמה שיותר רצף של תרגילים כך הסיכוי שהתבנית התנועתית תתווסף למערכת.




עידן דולב- מדריך להתפתחות תינוקות, מטפל ומעביר סדנאות ליווי התפתחותי.
ניתן ליצור קשר עם עידן בטלפון 052-8240914 או בדוא"ל idandl@yanuka.net או באתר www.yanukat.net
© כל הזכויות שמורות